luni, 17 ianuarie 2011

cu praştia-n vrăbii din curândul zilelor ce au trecut







Copii de nici 9 ani împliniţi, scăpaţi de sub control

Dacă evoluţia se va derula ca în spectacolul de viaţă petrecut, sîmbătă, la Sala Sporturilor, la un meci de baschet, apoi, dragi conjudeţeni şi compatrioţi, viitorul ţărişoarei a fi de pus în ghips. Cum e posibil ca nu unul, ci mai mulţi copii de nici 9 ani să înjure din răruchi: Băăăăă, f...ţi morţii mă-tii, fă, curvo, şi multe altele. În primă fază, m-am frecat teribil la ochi şi la urechi, nevenindu-mi să cred. Am redeschis ochii şi, da, nu visam, eram în Sala Sporturilor din Piteşti, la un meci de baschet, sîmbăta ce abia a trecut. În faţa mea, la o juma de metru, un puştan de nici 9 ani mai are puţin şi se aprinde. Nu, nu e ţigan şi nici ceilalţi. Rotofei cum e, are mîinile puse pîlnie la gură.

Îi sar stropi din gură şi asta în timp ce scoate din inima lui micuţă venin. De unde atîta?! După cîteva minute, nu mă abţin şi-l întreb pe cel care stă lîngă el. E bunică-su. Îmi zice: Eeee, păi, să-l auzi aşa pe frati-su, care are doar 7 ani! Mă abţin să spun ceva. Ce mă frapează este că moşul şi tac-su odraslei sînt şi mîndri cînd spun asta. Undeva, în spate, altul, un bălinos pe la 26 sau 27 de ani, fără să aibă mai mult de 48 de kilograme, urlă şi ăsta de mama focului, băgîndu-şi şi scoţînd din mama unui jucător. La numai cîţiva metri în spate, la masa oficială e Tudor Pendiuc. Nici dînsului nu-i pică bine la urechi ce aude şi... pleacă la pauză. Ne întrebăm de unde şi de ce s-a ajuns pînă aici. E simplu: plecatul la căpşuni, la munci, care mai de care, pe unde a dus mutul iapa, lăsatul odraslelor de capul lor, lipsa de educaţie a părinţilor şi multe altele s-au transformat într-o bombă civică, una care va exploda în următorii 10 sau 15 ani. Sperăm că oamenii cu capul pe umeri vor deveni o majoritate şi împreună vom reuşi să ţinem pe linia de plutire societatea. Ieri dimineaţă, duminică fiind, nu m-am lăsat şi l-am sunat pe domnul primar Tudor Pendiuc. Era în aeroportul din Otopeni, urmînd să decoleze spre Austria. Domnia sa mi-a mărturisit, printre altele (din nefericire, reportofonul nu a funcţionat şi mă văd nevoit să reproduc din memorie), că este dezamăgit, că e vina părinţilor, că este şi vina mass-media (şi are mare dreptate), dînd exemplu nu mai puţin de imbecilitatea unei emisiuni de pe Antenă, aia cu În p...uii mei! Tudor Pendiuc a mai enumerat, printre altele, şi lipsa programelor naţionale de educaţie sau slaba putere a celor care vor să se implice să le dovedească un comportament civilizat celor tineri. Că e absolut deplorabil ce se întîmplă şi că influenţa străzii este şi ea un factor determinant. a subliniat primarul Piteştiului. Sînt multe de spus şi multe aproape degeaba de subliniat, fiindcă... asta este. Ceea ce vă supunem atenţiei nu sînt noutăţi. Dacă sînteţi fumători, scoateţi capul pe fereastra bucătăriei şi ciuliţi urechile ce vorbesc copiii pe scara blocului, sau pe bancă ori cînd joacă fotbal. Probabil că mulţi dintre dumneavoastră aţi luat măsuri. Noi credem că, din păcate, sînteţi prea puţini care aţi întreprins ceva în acest sens.